Nasza Polityka Prywatnosci oraz Cookies została zaktualizowana.

Wprowadziliśmy kilka istotnych zmian w naszej Polityce Prywatności i Plików Cookies i chcemy, abyś wiedział, co to oznacza dla Ciebie i Twoich danych

Menu

Owoce - nie dla odchudzających się?

Owoce - nie dla odchudzających się?
Owocoe to samo zdrowie... Ale nie dla osób na diecie! (Fot. Getty Images)
Będąc naturalnym źródłem witamin i wielu cennych mikroelementów owoce wymieniane są jako jeden z fundamentów zdrowej diety. Czy jednak z uwagi na zawartość cukru, osoby starające się stracić na wadze powinny ich unikać?


Owoce są prawdopodobnie jednymi z najlepszych naturalnych przekąsek – są bowiem nie tylko smaczne i łatwe w przygotowaniu; stanowią również cenne źródło błonnika i niezbędnych mikroelementów. Zawierają one niestety także pokaźne ilości cukru, co może utrudniać starania tych z nas, którzy pragną pozbyć się nadprogramowych kilogramów.

"Osobom, które próbują schudnąć zdecydowanie polecam, by zwróciły uwagę na wielkość porcji oraz przygotowywanie owoców. Odpowiednia porcja to taka, która mieści się nam w dłoni – będzie to np. jedno jabłko, jedna brzoskwinia, filiżanka pokrojonego ananasa czy 15 winogron lub czereśni” – zauważa dietetyk Eliza Savage w rozmowie z portalem Popsugar.

Najbardziej zdradliwe są jednak owocowe przetwory i suszone owoce, które zawierają znacznie więcej kalorii niż te surowe. "Przetwory owocowe mogą stanowić całkowicie zdrowy i niedrogi dodatek do twojej diety, o ile nie zawierają ciężkiego słodzonego syropu. Jeśli sięgamy po owoce z puszki, starajmy się wybierać te w wodzie lub w ich własnym soku. W przypadku suszonych owoców, zachowajmy umiar – spożywane w zbyt dużej ilości mogą powodować przyrost masy ciała” – radzi dietetyczka Jillian Kubala.

Bardzo popularną formą słodkiej i zdrowej przekąski są owocowe koktajle. Warto jednak pamiętać, że nie każde smoothie będzie sprzyjało pozbywaniu się nadprogramowych kilogramów. Jeśli bowiem sięgamy po gotową wersją butelkową, możemy trafić na istną bombę kaloryczną. 

"Gotowe koktajle owocowe sprzedawane w sklepach są zwykle pełne cukru. Picie jednego lub dwóch takich koktajli dziennie może sabotować wysiłki na rzecz odchudzania” – przekonuje Kubala. I dodaje, że znacznie korzystniej będzie przygotować smoothie samodzielnie lub zamiast koktajlu po prostu zjeść świeży owoc.

Niektóre owoce, nawet świeże, mogą jednak wyrządzić odchudzającym się więcej szkody niż pożytku. "Ci, którzy starają się stracić na wadze, powinni raczej unikać owoców o wysokiej zawartości cukru – mimo że są bogate w witaminy i mikroelementy” – informuje ekspert z zakresu odżywiania Amanda Baker Lemein. Lista "zakazanych” owoców obejmuje przede wszystkim słynące z kaloryczności banany, które mogą zawierać do 17 gramów cukru i 120 kalorii w porcji, mango zawierające do 22 gramów cukru oraz winogrona.

Choć całkowita rezygnacja z pełnych witamin i błonnika owoców z całą pewnością nie jest zalecaną przez ekspertów strategią, dietetycy podkreślają, że jeśli próbujemy schudnąć, powinniśmy zwracać większą uwagę na wielkość porcji i zawartość cukru w spożywanych owocach. Dzięki temu unikniemy rozczarowania wynikającego z niemożności pozbycia się nadprogramowych kilogramów mimo stosowania diety i wylewania siódmych potów na siłowni.