Nasza Polityka Prywatnosci oraz Cookies została zaktualizowana.

Wprowadziliśmy kilka istotnych zmian w naszej Polityce Prywatności i Plików Cookies i chcemy, abyś wiedział, co to oznacza dla Ciebie i Twoich danych

Menu

Bieganie - jesteś pronatorem czy supinatorem?

Bieganie - jesteś pronatorem czy supinatorem?
A Wy jak biegacie?... (Fot. Thinkstock)
Każda stopa jest unikatowa - nie ma dwóch identycznych, nawet w obrębie jednego organizmu. W zależności od wagi biegacza, mobilności stawów, siły mięśni i wysklepienia stopy, rozróżniamy tzw. pronatorów, neutralnych i supinujących biegaczy.

Pronacja to ruch stopy do wewnątrz, dzięki któremu zyskujemy naturalną amortyzację. „Dla nadmiernych pronatorów najlepszym rozwiązaniem będą buty sztywniejsze, zarazem z bardzo dobrą amortyzacją”- podpowiada za pośrednictwem trener lekkoatletyki Tomasz Domżalski, ambasador Saucony Polska.

Supinatorzy wykazują odwrotną tendencję, czyli opierają krok biegu wyłącznie na zewnętrznych częściach stopy. Stanowią bardzo nieliczną grupę.

„Tacy biegacze przede wszystkim powinni wystrzegać się butów z dodatkową stabilizacją w podeszwie. Dobrze jeśli wybiorą buty elastyczne, które pozwolą na naturalną rotację stopy do wewnątrz - pronację” – radzi Domżalski.

Neutralni biegacze mają najszerszą gamę butów do wyboru, w ich przypadku powinien decydować przede wszystkim komfort i odpowiednia do wagi amortyzacja.

Aby sprawdzić, czy bliżej nam do pronatora czy supinatora, wystarczy, że odciśniemy mokrą stopę np. na papierowym ręczniku. Na podstawie odcisku stopy możemy z grubsza określić swój typ.