Menu

Zmiany na lepsze na trasie Kraków-Rzeszów

Zmiany na lepsze na trasie Kraków-Rzeszów
Projekt obejmie 16 stacji kolejowych. (Fot. intercity.pl)
Liczący 135 km odcinek linii kolejowej E30 z Krakowa do Rzeszowa zostanie wyposażony w nowoczesny europejski system zarządzania ruchem kolejowym ERTMS, który zwiększy bezpieczeństwo pociągów na tej trasie.

Dzisiaj PKP PLK podpisały umowę na realizację inwestycji. "Może ten projekt nie daje namacalnych, widocznych efektów, jak remonty dworców, czy torowisk, ale zdecydowanie poprawia bezpieczeństwo ruchu pociągów" - zaznaczył Tomasz Szydło, dyrektor Południowego Regionu Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Inwestycję o wartości 82 mln zł netto, współfinansowaną ze środków UE, wykona firma Thales. Na prace przewidziano 39 miesięcy od daty podpisania umowy.

Projekt przewiduje wyposażenie 135 km linii Kraków (Podłęże)– Rzeszów w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym ERTMS poziom 2. System składa się z dwóch elementów: Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) i dedykowanego kolei systemu łączności bezprzewodowej GSM-R. Odpowiedniego przystosowania wymagają także urządzenia pokładowe w lokomotywach.

Projekt obejmie 16 stacji kolejowych, które będą zarządzane z dwóch lokalnych centrów sterowania w Tarnowie i Rzeszowie. Dzięki systemowi, lokalizacja i prędkość pociągów będą na stałe weryfikowane m.in. poprzez umieszczone na torach czujniki tzw. eurobalisy, które przesyłają sygnały o wszelkich zmianach na trasie do wyposażonej w komputer lokomotywy. Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafią na pulpit maszynisty. Dzięki temu, kierujący pociągami uzyskają wszystkie dane niezbędne do bezpiecznego prowadzenia składu.

System nie ogranicza się tylko do przekazywania bieżących danych, ale analizuje także decyzje maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatycznie dostosowuje prędkość pociągu do panujących warunków.