Menu

W Polsce brakuje pracowników z kwalifikacjami

W Polsce brakuje pracowników z kwalifikacjami
Polski rynek pracy boryka się z licznymi problemami. (Fot. Thinkstock)
Brak pracowników z wymaganymi kwalifikacjami i umiejętnościami, brak chętnych do pracy i wzrost oczekiwań finansowych kandydatów - to główne problemy związane z pozyskiwaniem nowych pracowników.

Według badania Business Centre Club, blisko 90 proc. pracodawców w ciągu ostatniego roku miało problemy z zatrudnianiem pracowników. Takich problemów nie odnotowało jedynie 10 proc. ankietowanych. 83 proc. przedsiębiorców, jako główny problem wskazało na brak kandydatów z wymaganymi kwalifikacjami i umiejętnościami. 74 proc. wskazało na brak chętnych do pracy, 61 proc. na wzrost oczekiwań finansowych kandydatów.

Kolejne powody to brak wykwalifikowanych pracowników fizycznych, brak u kandydatów potrzebnej wiedzy do zajmowania danego stanowiska oraz odpowiedniego doświadczenia zawodowego.

Z raportu wynika, że 61 proc. pracodawców szukając pracowników korzysta z pomocy Urzędów Pracy. 39 proc. ankietowanych nie robi tego. Wśród pozytywnych aspektów współpracy z urzędami badani wskazywali na możliwość refundacji części kosztów zatrudnienia (63 proc.) i pomoc w pozyskaniu pracowników (39,5 proc.)

Z kolei negatywne strony pomocy/współpracy z urzędami pracy, to najczęściej - mała baza kandydatów do pracy i kierowanie kandydatów, którzy nie chcą pracować. Według wiceprezesa BCC Zbigniewa Żurka, urzędy pracy powinny rejestrować osoby, które chcą pracować. "Urząd pracy to jest urząd pracy, a nie urząd lenistwa. W związku z tym jest on przeznaczony dla ludzi, którzy mają nieszczęście być bezrobotnymi" - podkreślił.

Niemalże 2/3 firm wskazało, że istotnym problemem są bariery prawne utrudniające zatrudnienie pracowników. Chodzi o zbyt wysokie koszty pracy, zbiurokratyzowanie prawa pracy oraz zbyt małą elastyczność w systemie ubezpieczeń społecznych i podatkowych.

Zdaniem Żurka, obecne przepisy kodeksu pracy są "przeregulowane" i zbyt skomplikowane, szczególnie w kwestii rozliczania czasu pracy zatrudnionego. "Jest tam dużo wyjątków, opisów, z którymi małe firmy sobie nie radzą. Popełniają wykroczenie nie dlatego, że chcą oszukiwać, ale dlatego, że nie potrafią zinterpretować przepisów, nie stać ich na zatrudnianie prawników" - dodał. Zaznaczył, że komisja kodyfikacyjna prawa pracy, która zajmuje się reformą kodeksu pracy, powinna stworzyć kodeks maksymalnie przejrzysty.

W badaniu BCC podkreślono, że 68 proc. pracodawców zatrudnia obcokrajowców. Nie robi tego 32 proc. badanych. Głównymi barierami według przedsiębiorców są w tym przypadku zbyt duże formalności przy zatrudnianiu cudzoziemców oraz zbyt długie oczekiwanie na zezwolenie.

W badaniu zapytano też przedsiębiorców, w jakich zawodach brakuje rąk do pracy. Najczęściej wskazywano na specjalistów w konkretnej dziedzinie, robotników, pracowników budowlanych, pracowników magazynów, oraz na przedstawicieli handlowych.

Pracodawców zapytano również o najważniejsze cechy pracownika (oprócz wiedzy i doświadczenia), które są bardzo ważne dla firmy i na które zwraca się uwagę przy rekrutacji. Najczęściej wskazywano na odpowiedzialność i obowiązkowość, pracowitość.

Wśród cech, które wykluczają zatrudnienie pracownika wymieniano najczęściej wygórowane oczekiwania finansowe, nieuczciwość, pijaństwo oraz roszczeniowość.

Ekspertka BCC dr Barbara Sypniewska porównała badanie z 2017 r. i 2008 r. Zwróciła uwagę, że przedsiębiorcy wśród problemów przy zatrudnianiu pracowników nadal wskazują na brak u kandydatów wiedzy potrzebnej do zajmowania danego stanowiska, brak pracowników z wymaganymi kwalifikacjami i umiejętnościami. Zauważyła, że w 2017 r. przedsiębiorcy wskazywali na wzrost m.in. oczekiwań finansowych u pracowników oraz wzrost braku chętnych do pracy.

Badanie przeprowadzono na przełomie października i listopada na grupie przedsiębiorców, którzy należą do Business Centre Club.

Drogi Czytelniku!

Pragniemy Cię poinformować, że nasza strona może dostosowywać treści do Twoich potrzeb. Aby to robić, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie danych i personalizację treści marketingowych. Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dzięki nim możemy finansować rozwój naszych usług. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne.

Zezwolenie na reklame

Dzieki personalizacji pokazujemy Ci treści lepszej jakości, a dzięki zebranym danym możemy cały czas je doskonalić. Reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Dzięki reklamom finansujemy nasz rozwój. Dopasowanie pozwala nam wyświetlać ich mniej. Bezpieczeństwo Twoich danych. Zgodę na przetwarzanie danych możesz wycofać w każdej chwili na stronie Polityka Prywatności.

Dlatego chcielibyśmy poinformować naszych użytkowników jakie ich dane oraz w jaki sposób są przetwarzane oraz na jakich zasadach będą przetwarzane po 25 maja 2018 r. W dalszej części można znaleźć więcej informacji na ten temat.

RODO 2018. Co to jest?

Dnia 25 maja 2018 r. wchodzi w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE tzw. RODO (GDPR). Celem rozporządzenia jest doprowadzenie do pełnej harmonizacji prawa w ramach UE i swobodnego przepływu danych osobowych. W założeniu ma pozwolić mieszkańcom Unii Europejskiej na lepszą kontrolę ich danych osobowych oraz stanowić modernizację i ujednolicenie przepisów umożliwiających firmom ograniczanie biurokracji i korzystanie ze zwiększonego zaufania klientów.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie firma JD Blayer LTD - wydawca Galicjusz.pl z siedzibą w Londynie oraz nasi zaufani partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

Jakie dane są przetważane i w jakim celu?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Galicjusz.pl, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów. Dane są przetwarzane między innymi, aby:

  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań.
Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem, Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania - oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych zaufanych partnerów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności. Tam też znajdziesz informacje jak zakomunikować nam Twoją wolę skorzystania z tych praw.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk "Tak, zgadzam się", jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania ze strony interneowej Galicjusz.pl oraz przez naszych partnerów w tzw. plikach cookies, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.