Menu

Polacy ratują Tesco. Sieć supermarketów odnosi dobre wyniki w Polsce - u siebie ma problemy

Polacy ratują Tesco. Sieć supermarketów odnosi dobre wyniki w Polsce - u siebie ma problemy
Sieć Tesco odnotowuje rekordowe zyski w Polsce. (Fot. Getty Images)
Brexit coraz bardziej odciska piętno na popularnej brytyjskiej sieci supermarketów. Spadek dynamiki sprzedaży w Wielkiej Brytanii ratują jednak inne kraje, w których również funkcjonuje Tesco. Do nich zalicza się Polska, gdzie przychody w pierwszym półroczu przekroczyły 5 mld zł - donosi portal Money.pl


W pierwszym półroczu br. cała grupa Tesco, której sklepy rozmieszczone są niemal na całym świecie, zanotowała sprzedaż na poziomie 25,2 mld funtów.

Jak zwraca uwagę Money.pl, od blisko siedmiu kwartałów rośnie sprzedaż brytyjskiej grupy, która odnotowała w ciągu ostatnich sześciu miesięcy blisko 759 mln funtów zysku, co oznacza wzrost rok do roku o 27 proc.

Niezłe wyniki pozwoliły w końcu na wypłatę dywidendy. Przez ostatnie trzy lata spółka nie decydowała się na podział zysków, zatrzymując je przy sobie. Miało to związek z problemami finansowymi i związaną z nimi restrukturyzacją.

Eksperci zwracają jednak uwagę na to, że problemy nie zniknęły, a na lokalnym, brytyjskim rynku nawet narastają. Ma to związek z Brexitem. Słaby funt, który jest bezpośrednią przyczyną procesu wyprowadzania Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, wpływa m.in. na wzrost cen importowanych towarów. Te z kolei zwiększają koszty, przyczyniając się do spadku tempa wzrostu sprzedaży - wskazuje agencja Bloomberg, którą przytacza portal Money.pl

Badania Kantar Worldpanel pokazują, że tylko warzywa na Wyspach drożeją w tempie ponad 3 proc. w skali roku, podczas gdy Tesco, chcąc utrzymać konkurencyjność, podniosło je w tym samym czasie o około 2 proc.

"Biznes Tesco na Wyspach pozostaje kruchy i sieć potrzebuje znaczącej poprawy sprzedaży, która zrównoważyłaby rosnące koszty działalności" - komentuje sytuację Bryan Garnier, analityk Antoine Parison.

Dobre wyniki całej grupy Tesco zawdzięcza głównie innym rynkom. Zagraniczne media wymieniają przy tym Tajlandię i Polskę.

W Polsce półroczna sprzedaż w w marketach Tesco wyniosła ponad miliard funtów, co daje ponad 5 mld zł. To kwota większa niż dochody sieci generowane w porównywalnych krajach takich jak Czechy, Węgry czy Słowacja.

Ogółem zysk operacyjny Tesco w Europie Środkowej w pierwszym półroczu wzrósł ponad 3-krotnie.