Menu

Nowoczesne rozwiązania uniemożliwiające cyberataki na kolei - na TRAKO 2017

Kolej to element infrastruktury krytycznej każdego kraju; jest jednym z zasobów o podstawowym znaczeniu dla funkcjonowania społeczeństwa. Dlatego istotne jest, by była nie tylko sprawna, punktualna i przyjazna, ale i bezpieczna, również ze względu na cyberprzestępczość.

Podczas 12. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku zaprezentowano m.in. zaawansowane technologicznie rozwiązania informatyczne, które uniemożliwiają cyberataki na sieci kolejowe.

Ekspert ds. bezpieczeństwa IT/OT w firmie Thales Polska, dr inż. Andrzej Bartosiewicz wspomniał, że do cyberataków na infrastrukturę krytyczną doszło m.in. w ubiegłym roku na Ukrainie, kiedy to zimą setki tysięcy ludzi pozostały bez prądu, bo przestępcy zaatakowali sieci energetyczne. „Kolej jest elementem infrastruktury krytycznej każdego państwa. W przypadku ataku na kolej, czy to fizycznego, czy cybernetycznego, może dojść do trudnych do wyobrażenia skutków” - powiedział Andrzej Bartosiewicz.

„By zabezpieczyć się przed atakiem w cyberprzestrzeni, należy wydzielić tę infrastrukturę, która zarządza ruchem kolejowym, od tej infrastruktury, gdzie są np. dane pasażerów. Należy zapobiec możliwościom wejścia do systemu sterowania ruchem kolejowym z zewnątrz. Nasze zaawansowane rozwiązania informatyczne umożliwiają takie zabezpieczenie” - wyjaśnił Andrzej Bartosiewicz.

Thales Polska oferuje polskiej kolei zaawansowane rozwiązania informatyczne zabezpieczające przez cyberprzestępczością. W 2017 roku firma obchodzi jubileusz 25-lecia w Polsce. „W tym czasie dużo udało nam się zrobić. To istotne dla firmy, że może być ważnym uczestnikiem modernizacji polskiej infrastruktury kolejowej; jesteśmy dumni, że działamy na rzecz poprawy bezpieczeństwa na kolei - podkreślił dyrektor zarządzający Thales Polska, Paweł Przyżycki. - Zabudowujemy sieci kolejowe najnowocześniejszymi pod względem technologicznym urządzeniami, które znacznie podwyższają poziom bezpieczeństwa na kolei” - dodał Przyżycki.

Podczas Targów TRAKO w Gdańsku, w ciągu trzech dni, zaprezentowało się ponad 700 wystawców z 25 krajów. Otwierając Targi prezes Grupy PKP Krzysztof Mamiński, podkreślił, że PKP zależy na odbudowie konkurencyjności transportu kolejowego w Polsce. Jak tłumaczył, można do tego doprowadzić „poprzez współpracę, opierającą się na partnerstwie i osiąganiu wspólnych celów”.

Jean-Pierre Loubinoux, prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Kolejowego UIC, podkreślił, że transport kolejowy jest kręgosłupem zintegrowanego systemu multimodalnego, ze względu na jego zalety: potencjał przewozowy, bezpieczeństwo, niezawodność i zrównoważony wpływ na środowisko oraz otoczenie.

Wiceminister infrastruktury i budownictwa, Andrzej Bittel odczytał list ministra Andrzeja Adamczyka, który nie mógł być obecny na Targach ze względu na posiedzenie rządu. „Poprzez modernizację linii kolejowych, zakup nowego taboru, przebudowę dworców kolejowych chcemy, by kolej była jeszcze bardziej przyjazna pasażerom, nowocześniejsza i bezpieczniejsza” - podkreślił minister Adamczyk w swoim liście.

Targi Trako to największe i najbardziej prestiżowe w Polsce oraz drugie w Europie spotkanie branży transportu szynowego. Podczas licznych debat i dyskusji przedstawiciele spółek z grupy PKP, rządu, firm wykonawczych i organizacji zajmujących się transportem szynowym omawiają szanse i zagrożenia dla polskiej kolei w związku z największym w historii Polski dofinansowaniem z UE przeznaczonym na inwestycje na kolei w postaci ponad 82 mld euro w latach 2014-2020.

Materiał powstał we współpracy z firmą Thales.