Menu

Norwegia na kółkach z kolcami

Norwegia na kółkach z kolcami
Samochodowe "piggdekk" stosuje się w okresie od 1 listopada do niedzieli po Wielkanocy. (Fot. Wikipedia)
Kiedy w Europie zastanawiamy się, w jaki sposób poruszać się na zimowych, oblodzonych drogach, Skandynawowie korzystają od lat z własnych rozwiązań, stosowanych tam od lat 50-tych XX wieku. Poruszają się na kolcach, tzw. "piggdekki", zakładanych na opony aut i rowerów oraz na... buty.

Nagła zmiana warunków pogodowych może skutecznie utrudnić niejeden zimowy wypad na narty lub codzienny dojazd do pracy. Najgroźniejsza jest gołoledź - wtedy nawet zimowe opony nic nie dają.

Dlatego w niektórych europejskich krajach znaleziono skuteczne rozwiązanie - to tzw. "piggdekki", czyli kolce umieszczane w "zimowych oponach" samochodowych. Dzięki nim można się bezpiecznie poruszać, nawet na bardzo trudnej nawierzchni. Opony z kolcami - ze względu na klimat najczęściej stosuje się w krajach Europy Północnej - w całej Skandynawii i w Finlandii, gdzie są dopuszczone do ruchu.

Wielu dróg nie odśnieża się tam do końca – pozostawiając na nich grubą warstwę śniegu lub lodu. W Norwegii nie stosuje się też nigdzie soli, stąd w wielu miastach drogi i chodniki pokrywa gruba warstwa lodu, który znika wraz z ociepleniem lub z nastaniem wiosny.

Dlatego kolce (w języku norweskim - piggdekk) stosuje się tam nie tylko w oponach samochodów, ale i w formie gumowych "raczków" - zakładanych na buty. Wtedy nie straszny jest żaden lód – w raczkach można nawet bezpiecznie tańczyć na takim lodzie, który pokrywają krople marznącego deszczu.

Musimy jednak pamiętać, że trzeba je ściągać z butów za każdym razem, gdy przekraczamy próg domu, sklepu czy budynku, w którym podłoże wyłożono parkietem, panelami lub inną delikatną materią – kilka kroków w butach z ostrymi kolcami nieodwracalnie niszczy każdą taką nawierzchnie.

Jest jeszcze jeden środek lokomocji, którym dzięki "piggdekkom" można się szybko poruszać nawet zimą – to rower! Specjalny komplet opon z kolcami (sykkeldekk), to w Norwegii koszt od 600 do 1500 zł. W sytuacjach drogowych utrudnień, kiedy bez raczków na nogach trudno się jest przemieszczać bez ryzyka urazu lub kontuzji – rower z kolcami zapewnia minimum bezpieczeństwa i komfortu.

Dzięki "piggdekkom" zimą można się szybko poruszać nawet na rowerze! (Fot. Wikipedia)

We wszystkich krajach skandynawskich, samochodowe "piggdekk" stosuje się w okresie od 1 listopada do niedzieli po Wielkanocy. Komplet takich opon Skandynawowie przechowują najczęściej w warsztacie, który wymienia je dwa razy w roku – na wiosnę i jesienią. W bieżniku każdej "zwykłej" - radialnej opony, w gumie bieżnika umieszczonych jest kilkadziesiąt metalowych kolców, o długości 8 - 12 mm każdy.

Co dają takie opony? – po pierwsze o połowie zmniejsza się tzw. "droga hamowania", po drugie – pozwalają one na sprawne przyspieszanie, po trzecie - na nawierzchni pokrytej lodem auto nie traci przyczepności i mamy nad nim pełną kontrolę - nawet podczas podjazdów pod górę i na zakrętach. Podobnie jest na nawierzchni pokrytej ubitym śniegiem.

Auto z piggdekkami zachowuje się równie dobrze na tzw. czarnej nawierzchni, z tym, że kolce szybciej się wtedy zużywają. Opony takie niszczą asfalt, dlatego w kilku większych miastach Norwegii – m.in. w Oslo, Bergen czy Trondheim – wjazd do centrum wymaga wykupienia specjalnej winietki. Jej koszt na całą dobę, to 30 NOK (13 złotych), na miesiąc - 400 NOK, a na cały sezon - 1200 NOK (koron).

Okazuje się, że w świetle europejskich przepisów drogowych - rozwiązanie to tolerowane jest i poza Skandynawią. Warunkowo dopuszcza się stosowanie opon z kolcami w okresie zimowym w górskich regionach niektórych europejskich państw oraz w republikach nadbałtyckich, np: w Estonii, na Łotwie, we Francji, Szwajcarii, Austrii i we Włoszech.

Można powiedzieć, że restryktywny zakaz stosowania kolców obowiązuje tylko w pasie państw Europy środkowej (z wyłączeniem Austrii): od Holandii przez Niemcy, Czechy, po Bułgarie. W Polsce, na mocy "Prawa o ruchu drogowym" (art. 60. ust. 2 pkt 5) także nie można stosować opon z kolcami. Wyjątek stanowią pojazdy biorące udział w rajdach, którym udzielono specjalnego zezwolenia.

Natomiast w naszym kraju dopuszczone do ruchu drogowego są rowery z oponami wyposażonymi w kolce.