Menu

Nie lubimy już chleba?

Nie lubimy już chleba?
Polacy jedzą coraz mniej chleba i w dodatku często wybierają pieczywo słabej jakości. Tymczasem nasz kraj jest znaczącym w UE producentem zbóż i kasz - przekonuje prezes Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych, Stanisław Kacperczyk.
W ostatnich latach spada spożycie pieczywa i produktów zbożowych. W 2000 roku w gospodarstwach domowych na osobę miesięcznie przypadało 6,6 kg pieczywa, w 2012 r. było to ok. 4,35 kg. Zmniejszyła się także konsumpcja kasz, ryżu i płatków, a makaronów zjadamy tyle, co 10 lat wcześniej. W ocenie Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, w 2013 r. spadek spożycia pieczywa został zahamowany i utrzyma się ono na poziomie ubiegłego roku tj. ok. 52 kg rocznie na osobę.

Branża zbożowa jest zaniepokojona taką tendencją, chce więc zachęcać do sięgania po chleb - i to głównie pełnoziarnisty. Jedzenie takich produktów zalecają też dietetycy wskazując, że spożywanie pełnych ziaren chroni przed chorobami krążenia, cukrzycą czy tyciem. Produkty pełnoziarniste zawierają błonnik, składniki mineralne, witaminy z grupy B, kwas foliowy.

"Związek chce promować spożycie zbóż, gdyż istotna dla branży jest stabilizacja rynku i zbyt ziarna" - zaznaczył Kacperczyk. Podkreślił, że w tym roku ceny zbóż znacznie spadły w stosunku do poprzedniego, natomiast cena mąki w sklepach - wzrosła.

"Chcemy kształtować konsumpcję pieczywa i produktów z całego ziarna" - podkreślił prezes Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych. Dodał, że jest to szczególnie ważne, gdyż wiele pieczywa importowane jest do naszego kraju w formie mrożonej, m.in. z Chin.

Jak zauważył, wiele osób narzeka na złą jakość pieczywa, niektórzy skarżą się też na wysokie ceny. Jednocześnie coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na rodzaj spożywanego pieczywa i poszukuje produktów "zdrowych", robionych z pełnego ziarna, na zakwasie, bez sztucznych dodatków, konserwantów i barwników.

Poinformował, że Związek promuje spożywanie takiego ziarna. Jest to możliwe dzięki funduszom promocji ziarna zbóż i przetworów zbożowych, który powstaje ze składek pobieranych od producentów ze sprzedaży zbóż. Fundusz ten gromadzi ok. 4 mln zł rocznie.

"W Polsce nie zabraknie rodzimego, dobrej jakości ziarna na chleb" - zapewnił Kacperczyk.