Menu

Łącznik z Rzeszowa i kolejny fragment S19 już otwarte

Łącznik z Rzeszowa i kolejny fragment S19 już otwarte
Przy budowie odcinka trzeba było wykonać ponad 1 mln m sześc. nasypów. (Fot. podkarpackie.pl)
Dzisiaj oddany został ponad 6-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Świlcza do węzła Rzeszów Południe. Odcinek ten jest częścią trasy Via Carpatia; jego budowa kosztowała ponad 342,5 mln zł. Odcinek ten stanowi też kolejną część autostradowej obwodnicy Rzeszowa.

Dziś oddano też wybudowany przez samorząd Rzeszowa i samorząd województwa ok. 4-kilometrowy łącznik od skrzyżowania ul. Podkarpackiej z ul. 9 Dywizji Piechoty do węzła Rzeszów Południe. Jego budowa kosztowała ponad 105,5 mln zł.

Obecny na uroczystości wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński podkreślił, że dla rządu i Polski wschodniej droga Via Carpatia jest bardzo ważna. "Droga ta ciągnie się wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej i wzdłuż wschodniej granicy Polski. To droga, która pomoże nie tylko w połączeniu tych terenów, ale co ważniejsze ma ona pomóc w rozwoju wschodniej części kraju i wschodniej części Unii Europejskiej" – dodał.

Odcinek S19 Świlcza-węzeł Rzeszów Południe wybudowały firmy Eurovia i Warbud. Przy budowie odcinka firmy wykonać musiały m.in. ponad 1 mln m sześc. nasypów (jeden z nasypów liczy ponad 20 metrów i jest jednym z największych w kraju); zużyto 37 tys. m sześc. betonu i ok. 3,8 tys. ton stali.

Przy budowie tego odcinka użyta była również nowatorska metoda wzmacniania podłoża - trenchmix. Polega ona na wgłębnym wymieszaniu na miejscu gruntu z zaczynem cementowym. Trenchmix jest metodą wykorzystywaną w specyficznym, podmokłym lub osuwiskowym terenie.

W ramach budowy powstała też m.in. ponad 470-metrowa estakada nad ul. Dębicką w Rzeszowie. Wykonawca wykonał w sumie 12 obiektów inżynierskich, w tym węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) łączący S19 z planowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej 878.