Menu

Kraków będzie miał metro? Jest strategia do 2030 r.

Kraków będzie miał metro? Jest strategia do 2030 r.
Jeden z celów strategicznych zapisanych w dokumencie określono jako "Kraków - miasto przyjazne do życia". (Fot. Thinkstock)
Kraków jako otwarta, rozwijająca się w sposób zrównoważony metropolia, w której żyje się wygodnie - to cel, jaki władze miasta postawiły w nowej strategii rozwoju do roku 2030. Jest też zapis o bezkolizyjnym transporcie szynowym o "parametrach metra".

"Strategia rozwoju Krakowa do 2030 r. to jeden z fundamentalnych projektów, który musi być uchwalony. Jest nam niezbędny do starania się o środki europejskie. Jest to też swego rodzaju umowa z mieszkańcami: chcieliśmy, żeby mieli oni wpływ na to, jak nasze miasto będzie się rozwijało" – mówił wczoraj podczas konferencji prasowej prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Jak zaznaczył, w strategii zaznaczone zostały ogólne kierunki rozwoju miasta, ale nie ma tam wskazanych konkretnych, szczegółowych rozwiązań.

Jeden z celów strategicznych zapisanych w dokumencie określono jako "Kraków – miasto przyjazne do życia". Ma to zostać osiągnięte poprzez zapewnienie bezpieczeństwa, udostępnienie nowych przestrzeni publicznych, poprawę standardów jakości środowiska, rewitalizację przestrzeni miejskiej, zapewnienie powszechnego dostępu do usług publicznych, rozwijanie przyjaznego, ekologicznego i efektywnego systemu transportowego - m.in. budowę nowych linii tramwajowych, w tym kolejnych etapów Krakowskiego Szybkiego Tramwaju i ukończenie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Prace nad nową strategią rozwoju trwały od 2013 r. Uznano, że poprzedni, przygotowany w 2005 r. dokument w niedostatecznym stopniu uwzględnia potrzeby miasta i to, co zapisano w 2014 r. w "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego". Zmieniło się także prawo.

Odpowiedzialna za rozwój miasta zastępca prezydenta Elżbieta Koterba podkreśliła, że w tworzeniu nowej strategii, poprzez konsultacje i warsztaty uczestniczyli mieszkańcy, a także eksperci.

"Nowy dokument zasadniczo różni się od obowiązującej obecnie strategii, która ma tak ogólny charakter, że mogłaby być zastosowana w różnych innych miastach. Strategia, którą przedstawimy Radzie została szczegółowo doprecyzowana, przede wszystkim w zakresie jakości życia. Mówimy w nim o mieście zrównoważonym, w którym zachowane są proporcje między terenami zielonymi a terenami zabudowanymi. Jednocześnie wskazujemy, jak te obszary skomunikować" - mówiła Koterba.

Dodała, że w nowej strategii zaznaczono, że należy zapobiegać suburbanizacji – czyli wyjeżdżaniu i osiedlaniu się mieszkańców na terenach podmiejskich. Jak mówiła, krakowianie uczestniczący w przygotowaniu dokumentu chcieli rozwoju turystyki, powiększenia terenów zielonych, wzmocnienia transportu publicznego.

Koterba podkreśliła, że w strategii zapisano "to, co powinno" być zrealizowane, jeśli Kraków ma się rozwijać, co nie oznacza, że wszystkie przyjęte cele będą możliwe do urzeczywistnienia. "Wierzę w mądrość radnych i w to, że po burzliwej dyskusji i wyjaśnieniach efekt będzie pozytywny" – mówiła zastępca prezydenta Krakowa.