Menu

Design: Zmysłowe pobudzenie!

Design: Zmysłowe pobudzenie!
Czy potrafisz odczuwać wszystkimi zmysłami? (Fot. Thinkstock)
Mocne kolorystyczne akcenty, dużo bodźców i kicz - dziś modne jest to, co wyraziste i krzykliwe. Choć wystawieni jesteśmy na szereg bodźców czy potrafimy odbierać świat zmysłami i jak design może pobudzić te zmysły?

Ciężki, wręcz przytłaczający czarny aksamit - pierwsze zetknięcie z pawilonem "Gatta Intymnie", który prezentowany był w ramach Łódź Design Festival - wyrywa nas z krzykliwej codzienności. Subtelna muzyka, opadający ciężki materiał i delikatny zapach wprowadzają do świata zmysłów, w którym poczujemy muśnięcia delikatnych, jedwabnych wstążek, dotkniemy koronki, aż znajdziemy się w abstrakcyjnej, jasnej przestrzeni miękkiej lycry, by na końcu znaleźć się w pomieszczeniu inspirowanym twórczością Yayoi Kusama.

Ten nieoczywisty marketingowy przekaz to instalacja pobudzająca zmysły. "Inspirowały nas światło, faktury, dźwięk i zapach. Doznania zmysłowe. Każde z zaprojektowanych pomieszczeń miało wywoływać inne emocje: poczucie otulenia, bliskości, delikatność i ulotność, bliskość z ciałem oraz wolność. Inspirowała nas synergia wszystkich zmysłów. Chcieliśmy, by każdy mógł poznać aksamit, jedwab, koronkę czy lycrę na nowo obcując z nią" - opowiada kurator instalacji Jadwiga Husarska-Sobina.

"W obecnej kulturze cała komunikacja opiera się na przewadze doznań wizualnych. Tym samym zapominamy, że mamy doskonale rozwinięte inne zmysły, które są przytępione od nadmiernej ilości bodźców. Chciałabym, żeby każdy kto przejdzie przez pawilon popatrzył na świat z zupełnie innej perspektywy, wytłumił pewne zmysły, inne wyostrzył" - dodaje.

Jak podkreśla Jadwiga Husarska-Sobina, w świecie designu zanim pobudzi się wszystkie zmysły, warto na chwilę zamknąć oczy... choć oczywiste piękno jest istotnym elementem w projektowaniu przestrzeni i przedmiotów, wzrok jest tym zmysłem, który bywa mylący.

"Projektuję nie tylko przestrzenie, ale również produkty - od branży medycznej, przez meble, aż po sprzęty wojskowe - wszędzie zmysły i doznania są bardzo ważne. Kiedy projektujemy ergonomicznie zamykamy oczy - wzrok jest zmysłem, który nas mami, musimy odsunąć go na nieco dalszy plan, choć oczywiście wszystko musi być piękne. Obecnie mamy przesycenie tych bodźców wzrokowych, choć są one niezwykle ważne, są również mylące. Można kupić piękną sukienkę, która sprawia fantastyczne wrażenie, ale kiedy ją zakładamy, to czujemy, że materiał jest niewłaściwy, nie czujemy się w niej dobrze" - wyjaśnia.

Dlatego tak ważne jest odbierania otaczającego świata wszystkimi zmysłami, na co już dawno zwróciły uwagę topowe marki. Produkty i przestrzenie zaprojektowane w sposób, który otula wszystkie nasze zmysły, to niemal gwarancja sukcesu.

"Projektując meble nie możemy zapomnieć o dotyku - jaki materiał jest dobrany, jaki kształt ma mebel. Wsiadając do Rolls-Royce'a każdy element jest tak zaprojektowany, aby pobudzić każdy zmysł. Topowe marki wiedzą, co jest istotne i nie jest to tylko wzrok, to jest zapach, dotyk. Projektuje się nawet zapachy samochodu, tak żeby ten zawsze się nam dobrze kojarzył" - zdradza projektantka.

Aktualne trendy zdradzają, że żyjemy w czasach ogromnego natężenia bodźcami - wiecznie przewijające się zdjęcia na Instagramie, strach przed chwilą ciszy, wyraziste, jaskrawe kolory. Ten swoisty lifestylowy pop-art może jedynie zwiastować pragnienie wyciszenia.

"Patrząc na trendy możemy powiedzieć, że jesteśmy bardzo pobudzeni, aż za bardzo. Jednak za kilka lat, kto wie, może nawet za kilka miesięcy będziemy potrzebować wyciszenia. Już trendy zaczyna być bycie offline" - przewiduje Jadwiga Husarska-Sobina.